ASJA’s 44th Annual Writers Conference

Geplaatst op

Come learn, connect, and be inspired! Three days of education and networking with successful writers and editors, agents, content buyers and more, representing top companies such as: The New York Times, Slate, St. Martin’s Press, Plume Books, Houghton Mifflin, MensJournal.com, King Fish Media, Time Inc. Content Solutions, Story Worldwide, TheBlot, Talking Points Memo and others. More speakers are being added all the time.

Masterclass Freelance Journalisten – inschrijfdeadline 15 maart

Geplaatst op

Voor de achtste keer in successie organiseert de Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften (COP), waarin Groep Publiekstijdschriften, de NVJ Academy en de Freelancers Associatie zijn vertegenwoordigd, de Masterclass Freelance Journalisten. Deze keer met een speciale editie voor freelancers die willen denken en handelen als een ondernemer. De Masterclass vindt plaats op 17-18 april en 5-6 juni.

Verslag behandeling wetsvoorstel auteurscontractenrecht Tweede Kamer 10 februari 2015

Geplaatst op

Verslag van de behandeling wetsvoorstel auteurscontractenrecht door de Tweede Kamer

Brede steun voor het wetsvoorstel
Op 10 februari jl. was het dan eindelijk zo ver dat het wetsvoorstel auteurscontractenrecht door de Tweede Kamer kon worden behandeld. Alle aan het beraad deelnemende fracties (VVD, PVV, PvdA , SP en D66, zonder opvallende afwezige CDA) waren tevreden met het wetsvoorstel, met het bereikte akkoord over 45d en met de antwoorden van de staatssecretaris. Lees verder

Platformmakers_auteurswet_profielafbeelding

Op de bres voor auteursrecht

Geplaatst op

Vanmiddag om 16.15 uur wordt de wet auteurscontractenrecht besproken in de Tweede Kamer. We zijn daar met zoveel mogelijk schrijvers aanwezig om te laten zien dat we dol zijn op contracten en regels, als ze rechtvaardig zijn voor zowel ons als de uitgevers. In verband met de veiligheidsprocedure aan de poortjes kunnen we tot uiterlijk 16.00 uur naar binnen, dus wees op tijd met legitimatie op zak. Teken sowieso de petitie en lees het boekje over auteursrecht ter inspiratie. En voor de hardcore informatie dit interview met FLA-jurist Annemarie van Toorn; alles wat je altijd wilde weten over auteursrecht.  Lees verder

Geerdink vervolgd

Geplaatst op

De FLA ondersteunt de roep uit de politiek om Frederike Geerdink, de freelance journalist die als een van de weinigen bericht over de Koerdische zaak, met raad en daad bij te staan. Geerdink die wordt vervolgd voor het bedrijven van propaganda voor de in Turkije verboden Koerdische Arbeiderspartij, hangt één tot vijf jaar gevangenisstraf boven het hoofd. Hiermee bewijst de Turkse regering wederom dat ze het recht op Vrijheid van Meningsuiting niet serieus neemt. Met de aanslagen op Charlie Hebdo nog op ons netvlies, zou de Nederlandse regering, bij monde van minister Koenders, zich extra moeten inzetten voor de rechten van Geerdink om te kunnen schrijven over de Koerdische zaak.

Inzendtermijn Lira Correspondentenprijs verlengd

Geplaatst op

De inzendtermijn voor de Lira Correspondentenprijs 2015 is verlengd van 31 januari naar 15 februari. In overleg met de jury – voorzitter Margriet Brandsma, Katrien Gottlieb, Peter Brusse – is hiertoe besloten omdat het Fonds BJP in tegenstelling tot voorgaande jaren de prijs niet in april maar pas begin juni 2015 zal uitreiken, als onderdeel van De Avond van de Bijzondere Journalistiek. Op die avond wordt tevens het 25-jarig jubileum van het Fonds BJP gevierd.

Naast de prijs voor de beste freelance buitenlandcorrespondent van 2014 (€ 5.000), wordt dit jaar voor het eerst een aanmoedigingsprijs (€ 2.500) uitgereikt voor de beste jonge buitenlandcorrespondent (geboortejaar 1984 of later).