Workshop Het Interviewgesprek

Geplaatst op

Op vrijdag 29 mei geeft Brigit Kooijman (o.a. NRC) de workshop ‘Het Interviewgesprek’. Tijdens deze workshop ontdek je onder meer hoe je ervoor kunt zorgen dat je na een interview altijd met een verhaal thuiskomt. De workshop duurt de hele dag. De kosten bedragen € 195  (incl. lunch).
FLA-leden krijgen korting en betalen slechts € 170.
Meer informatie op www.brigitkooijman.nl.

10th ASEF Journalists’ Colloquium on Crisis/Disaster Reporting

Geplaatst op

The Asia-Europe Foundation (ASEF) is organising the 10th ASEF Journalists’ Colloquium on Crisis/Disaster Reporting. The event will be held in Luxembourg from 4-6 November 2015. We are pleased to invite interested journalists from ASEM countries to apply for participation. Application information can be found here.

Travel (by economy) to and from Luxembourg and accommodation will be provided by the organisers for successful participants. All applications should be submitted online by Tuesday, 12 May 2015.

Einde van de VAR

Geplaatst op

De Belastingdienst gaat opdrachtgevers in één keer zekerheid vooraf geven over de gevolgen van contracten met zzp’ers voor de loonheffing. Hierdoor krijgen opdrachtgevers en zzp’ers op efficiënte wijze duidelijkheid of er loonheffing moet worden afgedragen. De Belastingdienst gaat dat beoordelen aan de hand van overeenkomsten tot opdracht.

Opgave vergoedingen: reprorecht en leenrecht. Vraag nu je collectieve vergoedingen aan.

Geplaatst op

Als freelance journalist krijg je voor je artikelen die zijn verschenen in Nederlandse kranten en publiekstijdschriften een reprorechtvergoeding en voor artikelen die zijn verschenen in Nederlandse vak- en publiekstijdschriften een leenrechtvergoeding. De artikelen die je hebt gepubliceerd in 2014 kan je opgeven via de Lira portal onder de categorie journalistieke werken.

Laat dit geld niet liggen!

Nominaties Brusseprijs 2015 bekend

Geplaatst op

De jury van de Brusseprijs 2015 – de prijs voor het beste journalistieke boek van 2014 – heeft de shortlist bekendgemaakt. Van de 135 ingezonden publicaties zijn de volgende zes titels genomineerd:

• Fréderike Geerdink, De jongens zijn dood. Een journalistieke reis naar de kern van de Koerdische kwestie in Turkije (Spectrum)
• Hans Goossen & Theo Sniekers, El Rey. Van jager tot prooi (Media Groep Limburg)
• Tom Kreling & Esther Rosenberg, Giftig krediet. De onvermijdelijke ondergang van SNS Reaal (Balans)
• Michel Krielaars, Het brilletje van Tsjechov. Reizen door Rusland (Atlas Contact)
• Wouter Laumans & Marijn Schrijver, Mocro Maffia. Geld, ambitie, hoogmoed en verraad in de onderwereld (Lebowski)
• Tjitske Lingsma, All Rise! De grote ambities van het Internationaal Strafhof en de weerbarstige werkelijkheid (Ipso Facto)

Released: Verification Handbook, a definitive guide to verifying digital content for emergency coverage

Geplaatst op

Authored by leading journalists from the BBC, Storyful, ABC, Digital First Media and other verification experts, the Verification Handbook is a groundbreaking new resource for journalists and aid providers. It provides the tools, techniques and step-by-step guidelines for how to deal with user-generated content (UGC) during emergencies.

Opleidingscheque (bijna gratis!)

Geplaatst op

Voor € 50,- kunnen FLA-leden een opleidingscheque aanschaffen. Daarmee kun je vier dagdelen cursussen volgen ter waarde van € 500,-. Je kunt bijvoorbeeld workshops volgen over pitchen, websites bouwen en filmen met de smartphone. Normaal kost die opleidingscheque € 100,-, maar FLA-leden betalen dus maar de helft.

De cursussen worden gefinancierd uit het Sectorfonds voor Publiekstijdschriften, en zijn speciaal bedoeld voor freelance journalisten in de tijdschriftensector. Je moet dus aantoonbaar (met cv en inschrijving KvK) werkzaam zijn als freelancer om in aanmerking te komen. Overigens geldt voor de inschrijving: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Er zijn honderd plekken. Check de voorwaarden en meld je hier aan.

Aanmelding FLA-mentoraat geopend

Geplaatst op

Eind april gaat voor de tweede keer het FLA-mentoraat van start. Beginnende freelance journalisten en andere vrije schrijvers kunnen als lid van de FLA een beroep doen op begeleiding door een ervaren collega. Ook journalisten die al een tijdje meelopen maar zich (deels) willen om- of bijscholen, komen hiervoor in aanmerking. Een mentoraat duurt een half jaar.

Het mentoraat is dit jaar uitgebreid met een aantal nieuwe mentoren: Henk Blanken, Frederike Geerdink, Annemarie Geleijnse, Rineke van Houten, Wim de Jong, Arjan Post, en Margo Smit.
Samen met ‘oudgedienden’ Piet Bakker, Willem de Bruin, Jan Dijkgraaf,  Franka Hummels,  Emma Veenstra, Martine de Vente en Jop de Vrieze staan zij klaar om 14 mentees te begeleiden.

Aanmelden kan tot en met 17 april.