Vrouw & Media mentorenprogramma

Geplaatst op

Het eerste Vrouw & Media mentorenprogramma loopt ten einde. Een terugblik van mentor Margriet Brandsma op dit eerste (half) jaar.

“Twee keer schreef ik een blog tijdens dit mentorenprogramma, eentje over Jilke Tanis en de andere over Inga Lingnau, de twee jonge journalisten met wie ik sinds maart van dit jaar optrek. Ik pak de tekst van de twee blogs er nog eens bij.”  Lees verder.

Workshopprogramma najaar bekend

De familiegeschiedenis
door Jutta Chorus

Schuilt er een goed verhaal in jouw eigen familie of in die van iemand anders? Een familiegeschiedenis kan via het particuliere licht werpen op het universele. Een generatie beslaat immers al een tijdperk, en de gebeurtenissen die zich in één familie afspelen, spiegelen zich vaak in die van een hele bevolkingsgroep. Jutta Chorus leert je tijdens haar masterclass hoe je een familiegeschiedenis boeiend op papier zet. Het is de eerste van een reeks masterclasses en workshops die dit seizoen bij de FLA plaatsvinden.

Masterclass Documentaire

Geplaatst op

Dit najaar organiseert Lokaalmondiaal van 18 oktober tot en met 20 december een Masterclass Documentaire. Hiervoor zoeken ze 15 journalisten, regisseurs en/of cameramannen (m/v) die zich verder willen ontwikkelen als filmmaker. Zes deelnemers krijgen de mogelijkheid om na de training af te reizen naar een land naar keuze in Oost-Europa of de Balkan om daar een documentaire te gaan maken. Voor meer informatie kijk hier.

Grootse verhalen dankzij de Wob – workshop

Geplaatst op

Iedereen kan groots onderzoek doen door een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur.  Fraude, meedoen aan een oorlog, geweld, sociale problemen, misstanden of juist succesverhalen van overheidshandelen zijn alleen maar aan het ligt te brengen met feiten. De overheid heeft veel van die feiten en je kunt leren die boven tafel te krijgen. Lees verder

Gerechtigheid. ZIGGO en UPC moeten schrijvers en journalisten betalen

27 augustus 2014 – LIRA wint rechtszaak

DE AMSTERDAMSE RECHTBANK heeft vandaag geoordeeld dat een aantal grote kabelbedrijven al bijna 2 jaar lang inbreuk maakt op de auteursrechten van schrijvers, door zonder hun toestemming televisieprogramma’s en films aan hun abonnees aan te bieden. Lees verder

Dag van het Grote Verhaal 19 september (voorlopig programma)

Geplaatst op

Voor veel journalisten is het dé droom om dat ene Grote Verhaal te maken. Maar hoe regel je dat als je freelancer bent? Welk medium gaat zich bijvoorbeeld committeren aan jou en dat grote project en wie betaalt al die reiskosten die je maakt en -niet te vergeten- al die uren die je steekt in dat project? Want intussen moet er natuurlijk nog wel brood op de plank komen. Lees verder

“Laat je sponsoren”

Geplaatst op

“Dat je met sponsors geen onafhankelijke journalistiek kunt bedrijven, is onzin”, vindt Stella Braam. Zij weet de financiering van grote verhalen en boeken altijd rond te krijgen, vertelt ze op Nieuwe Reporter. Stella spreekt op de Dag van het Grote Verhaal op 19 september. Geef je op via dagvanhetgroteverhaal@gmail.com. Hier meer informatie. FLA-leden betalen € 50 in plaats van € 75 voor een toegangskaart.